Publikoval: Jana | december 10, 2006

Viera Verná ….alebo moji najbližší

StarkáViera Verná rodená Škopíková bola moja stará mama. Narodila sa 11. júla 1930 v Běhankách, rodičom Františke a Štefanovi Škopíkovcom. Neskôr sa zosobášila s mojím starým otcom- Jánom Verným. Mala dve deti: Jána a Vieru (moju maminku) a tri vnúčence (Tomáša, mňa a Róberta). To sú fakty…

Asi mnohí z Vás tušia, prečo som sa rozhodla tento zápisok venovať starkej. Starká  chorobe, o ktorej som písala už vo viacerých zápiskoch, podľahla a zomrela dňa 25. novembra 2006. Doteraz som sa neodhodlala písať o nej…  Posledné obdobie nebolo ľahké, starká sa zmenila dôsledkom depresie a choroby. Ale to je zabudnuté a zostali len spomienky, o ktoré sa s Vami chcem podeliť.

Kto vlastne bola Viera Verná?  Na svete existujú tri ženy, ktoré ľúbim a nehanbím sa to Ján a Viera Vernýpriznať. Moja mama, moja starká a babka (starkina mama – Františka alias Fanny:) ).  Starká ma so svojou maminkou, mojou babkou, odmalička vychovávali. Miesto obdobia stráveného v jasliach alebo v škôlke (mojim pričinením – kedže som zo škôlky rada utekala:) ) som detstvo trávila s nimi a so starkým. Moji starí rodičia a babka boli tými najláskavejšími a najlepšími ľuďmi na svete a to nepreháňam. Starého ocka si veľa ľudí vážilo, bol to prísny ale spravodlivý človek. Mal plno energie, dokonca keď už mal okolo 70 rokov sa prihlásil na Univerzitu tretieho veku, miloval záhradničenie a vedel dobre “čistiť žalúdok”:) Keď hovorím o ňom vždy tam bola aj starká a keď hovorím o starkej vždy tam bude figurovať aj starký, proste to nejde inak… Starká vedela úžasne piecť, ešte sa teraz oblizujem pri spomienke na jej “opitého Izidora”:) alebo ako len vedela pripraviť smotanový šalátik… Mňam. Pamätám si ako so starkým vymýšľali ako by sa mi dal spríjemniť čas, keď som mala zlomenú nohu a musela som pol roka ležať – čo som nerobila, ale behala som po dome s barlami:)))  Vymyslela, myslím, so susedami medicínku, veľmi chutnú, aby sa mi rýchlejšie kosti zahojili:) A starký mi zas naordinoval zajačiky a kuriatka: zajace Zorku a Riška a kuriatka aj s kokoškom. Takže som ich počas slnečných dní “pásla”…Taktiež si spomínam ako som vždy šla starkú “zabiť”, keď mi pred deviatakmi na ZŠ povedala “cipulínka, naninka” a podobne. Starí rodičia museli vždy obedovať o dvanástej hodine a tak si pamätám na spoločné obedy, ešte dlho som chodila k nim naobedy:) – až do 7. ročníka… Starí rodičia tiež boli chatári, na čo si ja už viac menej nepamätám, to by skôr mamina rozprávala… pamätám si iba raz, čo sme boli pozrieť starkého na chate. Ja a môj brat sme boli vždy ctenné prívesky a tak nás brávali do Ružomberka, brat dokonca absolvoval okružnú jazdu po Slovensku aj s mojim bratrancom a ja som s nimi absolvovala cestu do Hradišťa a na Kokavu.  Okrem iného starká milovala telenovely a Pilcherovky a životy jednotlivých hercov boli pre ňu ako skutočné. Koľkokrát sme sa s mamou hnevali, že sme museli pozerať už po miliónty krát film “Kým si spal”.  Starká so starkým boli vždy veľmi milí a ochotní pomôcť… Mali sme aj jedného “brata” – psa – Kardoša, s ktorým sme vyrastali. Ja  som bola jeho najväčším ničiteľom:), veď uznajte on mal pár mesiacov a ja tri roky, to neexistovalo aby som ho neťahala za chvost, obliekala do detských vecí a podobne. Neskôr do rodiny pribudol ďalší pes, naša zlá bylina -Asta alebo ako ju starký premenoval Lucinka Pusinka.  Tých spomienok je strašne veľa a dokázala by som toho povedať veľa, ale aj tak by som nedokázala opísať čo pre mňa starká, starký a babka znamenali. Ešte jedna myšlienka k babke. Okrem toho, že to bola vitálna žena, dokázala úžasne rozprávať o vojne, takže som miesto detských rozprávok od nej veľa krát počula práve jej “živé” spomienky z vojny.

Pred skoro mesiacom starká navždy odišla z tohto sveta, ale rovnako ako starký a babka bude so mnou . A tým bude pre mňa stále žiť. Tak ako aj starký, na ktorého som si spomenula, keď ma prijali na VŠ (ako sme len plánovali kde budem študovať:)) alebo babku, keď počujem slovo 2. sv. vojna.  Jediné, čo mi je ľúto, že moje deti a manžel nebudú mať tú možnosť stretnúť týchto fantastických ľudí…


Responses

  1. Nuz niektori mi dali na znamost, ze ci mam len jednu staru mamu, ktoru mam rada. Chcela by som to uviest na pravu mieru. Nie je to tak. Mam este jednu staru mamu z ocovej strane, ktoru mam tiez rada. Povedala som, ze na svete existujú tri ženy, ktore mam rada: mama, babka a starka, ktora zomrela. Druha stara mama nie je uvedena, lebo este zije:)) a tak preco som uviedla mamu? Lebo mama je na prvom mieste:) Takze dufam, ze som to dost objasnila. Su tu teda 4 osoby: mama, babka, starka V. a starka F.


Pridaj komentár

Kategórie

