Publikoval: Jana | január 12, 2008

Vysmech vzdelavania

Nuz, po istom case som tu opat… spoza okien mi znie lahodny krik mladych nadejnnych futbalistov, ktorych slovnik uz teraz prekracuje hranice ich starsich kolegov… Ale nie o tom. Ako kazdy rok, o tomto case, sedim den-noc nad poznamkami a “skriptami” od učiteľov… proste sa vzdelavam, aby som nebola “blba” ako hovori moj brat.

Nuz a rok co rok narazam na rovnaky problem. Ucenie sa. Uz som prestudovala celkom slusne mnozstvo clankov ako sa ucit, ako si pamatat mnozstvo informacii a podobne a prichadzam na to, ze asi som vynimka potvrdzujuca pravidla… najlepsie sa mi uci v noci, ked je klud a moj mozog sa moze sustredit na nudne poznamky ci skopcene slides od mudrejsich panov profesorov zo sveta. A tu sa dostavam k pointe mojho zapisku. Tento rok, resp. semester mi uz pomaly dochadzaju slova… nervy uz davno odisli na dovolenku:) Slides od jedneho z mojich vyucujucich boli take zle, ze by ich skritizoval aj prvak na zakladnej skole… ked si odmyslime obsahovu napln, porusovanie autorskych prav, nezmyselnost, obsahove chyby, ci fakt ze slide obsahoval tri odstavce: slovensky, anglicky a cesky… multilingualita tras sa:)… nuz ked uz nesplnali toto, mohol si dat aspon namahu v tom, ze ho z grafickej stranky mohol trosku opravit: nadpis presahujuci obrazovku, tucne pismo na dalsom slide vďaka zapnutemu boldu… nuz co dodat. Podobne zalezitosti ma vzdy vedia dojat. Nuz ucilo sa mi to tazko… takze jedina moznost ako sa to naucit bola, sadnut za komp, otvorit google:D a hladat stranky, odkial boli dane prednasky stiahnute. A veru som nasla vsetky. Po najdeni prislo hrozne zistenie, ze ked uz dotycny vyucujuci kopiroval, mohol aspon skopirovat to dolezite…

Ale nebudem tu hanit len jedneho. Teraz sa ucim dalsi predmet… e-vzdelavanie. Lektorka je super, dodrzuje aj autorsky zakonnik, snazi sa nam najst zaujimave informacie, ale…nuz ucime sa e-vzdelavanie. Hmm, nie je trosku na hlavu ucit sa co je e-vzdelavanie? Nemalo by to e-vzdelavanie fungovat?! Nuz, je mozne, ze sa ohradite, ze ved funguje…kolko vysokych skol ma predsa zavedeny Moodle (LMS). Nuz faktom vsak je, ze teda aspon na nasej skole, sluzi len na to jedine… zavesenie “holeho” textu na net. Aj to niektori ludia sa doteraz s tym nenaucili robit a tak vymysleli vlastny portal. Ved preco nie?! Chvala Marcelovi a Erikovi, lebo v podstate spravili super vec. Na celej veci vytvorenia noveho portalu je zle to, ze ho vyucujuci vyuzivaju len na to, aby na portal zavesili svoje predtym rukou pisane poznamky… a tak jeho zakladna funkcia stale caka a caka… Oh, ano este sa to pouziva na komunikaciu… za tento semester mi prislo 15 emailovych sprav o to, ze odpada cvicenie alebo prednaska. Takze jeho hlavnou funkciou je prave toto… skor nez ide clovek do skoly, musi sadnut za komp, precitat najnovsiu spravu na jeho centre o tom, ze vlastne do skoly ani nemusi ist, lebo skola sa nekona:DD

Rada by som sa dostala k samotnym skriptam, prednaskam, ktore nam “vesaju”. Je naozaj smutne, ze ludia, ktori nas ucia o multimediach, novych mediach a technologiach, nie su schopni vytvorit nieco ine ako holy text. A to su este niektori smutni z noveho nariadenia, ze vsetci musia davat prednasky na net. Do usi sa mi aj donieslo, ze okrem textu pribudne este aj zvuk, nahravka z prednasky… chudak Peto:) Ucia nas, ze keď niekoho ideme učiť, že by sme mu mali dat fakty,fakty prepojene s kontextom a nasledne fakty vizualizovat. Zeby sme mali pouzivat rozne druhy obsahov: obraz, zvuk, text… davat mu informacie zaujimavou cestou, ze by mala fungovat spatna vazba… TEORIA!!! aj ked nie uplne. Faktom je, ze co sa tyka mojho pripadu, naozaj potrebujem pocut a vidiet ako to funguje v praxi… definicie, zabudnite!!! nie u mna. Ucia nás tieto fakty a sami nevyvinu ani najmensiu snahu preto, aby sami spravili danu prednasku o vzdelavani cestou o ktorej ucia. Maximalny vykon je, ze je to v ppt a ze uchmatnu projektor kolegovi. Ked somreme nad holym textom a nudnou prednaskou, kde citaju slides, ktore aj tak zavesia na net… ohradia sa, ze co by sme nechceli. Osobne viem, ze nie je lahke a netrva to len minutu vytvorit multimedialnu prezentaciu, ale ked existuje na nete prezentacia uz vytvorena v anglickom jazyku, preco nepouzit prave ju! Tymto sposobom som behom piatich minut pochopila a zapamatala latku, ktoru som sa drvila so spoluziackou den…s vysledkom: kaslem na to, to sa neda pochopit. A pozrimeze, ono to islo a celkom rychlo.

Najsmutnejsie vsak na celej veci je, ze maju tolko “drzosti” a rozpravaju ake super veci robia pre deti na zakladnej skole…uzasne graficke prezentacie so zvukom, spatnou vazbou a podobne. Nuz starsi predsa vedia narabat s textom… dokazu sa naucit aj holy text… a potom na skuske obstoja s uzasnymi vysledkami ludia, ktori sice nevedia o com hovoria, ale napriek tomu dostanu Acko. Clovek, ktory chape zmysel, vie o co ide, zial skonci s horsou znamkou, pretoze nepozil presnu definiciu toho a toho. Existuju vsak vynimky… po piatich rokoch na vyske som mala skusku, kde vycujuci dal otazky takym sposobom, ze chcel vediet ci tomu dotycny rozumie a ci si presiel jeho poznamky, ci sa snazil najst info aj pomimo…vysledok??? Ukazalo sa, kto sa uci aby porozumel a kto sa bifli aby dostal znamku.

Teraz ma napadla este jedna basnicka otazka… detom na zakladnej skole predkladaju fantasticke multimedialne prezentacie, deti sa ucia rychlostou blesku, ucebnice uz tak zjednodusili jazyk, ze to pochopi uz aj hlupy Jano… nuz, ale pytam sa… ked dieta vyjde zakladnu skolu, prekope sa strednou (to musi mat stastie na podobnu skolu ako bola zakladna) a prijde na vysku, ako vlastne prezije?? Bude vediet z mnozstva suchych informacii, z nekonecne hrubych knih (500 stran a vyssie) pochopit vyznam? informacii, bude vediet vobec este selektovat informacie??? Priznam sa, ze neviem ako to naozaj funguje teraz na ZS a SS… poznam skvelych vyucujucich, ktori ucia deti “starym” aj “novym” sposobom a maju super vysledky. Ale faktom, je ze vyucujuci…docneti a porfesori momentalne s nostalgiou spominaju na svojich ziakov spred niekolkych rokov, ktori akosi vedeli viac ako ti sucasni… hranice kvality, urovne vedomosti akosi klesaju…

A co povedat na zaver? Nuz uz mam veru plne zuby teoretickych zvastov a kricim: CHCEM PRAX! Preco okrem teorie neucia aj prakticky. Preco to co ucia neaplikuju sami na prax… naco nam je vediet vsetko o e-learningu ked sa sami prakticky nesnazia o aplikaciu teorie… Vyucujuci si pomylili zmysel e-vzdelavania, nejde moji drahi o to, ze zdigitalizujete svoje poznamky…nejde o to prepisat skripta – ide o novu formu vyucby!!!


Responses

  1. Jani, ako vidim, tecu nervy vsetkym.. Skus panovi profesorovi M.K. poslat link na svoj blog, ked sa na prednaskach pyta, ze ci vieme, co to je. Mozno si najde cas a precita tento post. A pochopi.
    Ale to by som asi vela chcela, ze.


Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s

Kategórie

%d bloggers like this: