Publikoval: Jana | február 23, 2008

Rozpravky – nostalgia – peoplemetre

Minule som len tak zabrusila na blog mojej spoluziacky Zuzany, ktora v zapisku spomina na postavicky nasho detstva: Kuka, Ratafaka Plachtu, Filmarika a Filmusku…. Zapisok ma preniesol do minulosti, ked som v nedelne rano ledva oci otvorila a uz som sedela na nasej starej sedacke a pozerala som s bratom relaciu “Podte s nami”… neskor “Od Kuka do Kuka”. Nuz rodicia si aspon mohli v nedelu pospat:D Nedalo mi to a zadala som do slavneho googla klucove slovo “Kuko”, “Filmarik a Filmuška” a zostala som milo prekvapena. Preco?! Tolko ohlasov na roznych blogoch som necakala… niektori spominali na “strasidelneho” Ratafaka, ale vsetky ohlasy boli nadmieru pozitivne a aj napriek “dospelosti” pisatelov, kazdy s usmevom spominal na super nedelne rana s Kukom a Paťou! Je zabavne sledovat reakcie ludi mojej generacie (23-28 rokov), ked sa spomenie Kuko, Filmarik a Filmuska, Slniecko na rukavici, Matelko, Ruky rukate, Harvepino s Masou, Dancul, Teta Chrum chrum atd. a neskor, ked sme boli uz vacsi: Majster N, relacia CRN-CRN, niektori starsi jedinci si pamataju aj Kotuce DM…a co rozpravky Pa a Pi, Bambulka, Vecernicky, Vcielka Maja, Kubko a Matko, Bob a Bobek, A je to! (tusim, dnesni remeselnici boli na nich odchovani:DD), Macko Usko (ach jaj, krasny hlas pana Docolomanskeho!), Jajo a Pajo!, Kremienok a Chocholusik, Spadla z oblakov, Spejbl a Hurvinek, Gumkaci, Chip a Dale, Kacerovci – kto nepoznal Huia, Duia a Luia?!, Bambi… tych rozpravok bolo take kvantum, ze si na to uz asi ani nespomeniem. Bolo ich mnoho, ale spolocne malo jedno – mali poucit, zabavit! Boli bez nasilia, nadavok. Bolo ich kvantum, teda mam na co spominat, kym na co budu spominat dnesne deti, to fakt neviem! A co relacia “Cvicme v rytme”, “Zlata brana”!!! Prepada ma nostalgia – spominate si na cecka??? Zbierali ste nalepky? Pamatate sa este na Koukou Roukou?!

cecka

doboska

Pod vplyvom nostalgie som sa dnes rano usalasila v mojom televiznom kresle a zapla TV s domienkou, ze najdem aspon jednu rozpravku – ved bolo 8,00 hod. rano!! V USA som v nedelu smutila, ze rano tam bezia sice rozpravky, ale na ktore sa nedalo pozerat:((, same nasilie, bitky a podobne. A zazila som sok! Az nieco po deviatej dali Pa a Pi!!! Okrem tejto malej slamky zachrany tam nebolo absolutne nic – teda ak si odmyslim francuzsky divny serial, nejakych votrelcov, ktori sa tam zabijali a podobne. Nic!!! Co pozeraju dnesne deti!!! Neustale z kazdej strany pocujem aka je ta dnesna generacia mladych zla!, pocuvam len o vrazdach na skolach!, denne pocuvam nadavky od malych skvrnat – ak to chodi do prvej triedy je vela! a podobne. Lenze kto za to moze! Obvinujeme ich, ale co im predkladame – len nasilie, nadavky, vyhrazky, ukazujeme im, ze je dovolene priam nutne, odporovat rodicom, ucitelom!

Ked som tak prechadzala jednotlivymi strankami nasla som okrem znameho “Kuka v kosi” aj clanok o Majstrovi N (Jozef Nodzak) – okey, niektore veci boli fakt na psychiatru:), ale tohto uja si vazim preto, ze sa stale o tie “svoje deturence” zaujimal. Prinasam kusok z daneho clanku: “člen manažmentu STV Branislav Zahradník oponuje: „Pánu Nodžákovi bolo na jar minulého roku tlmočené ‚varovanie‘ programového riaditeľa, aby sa tvorcovia relácie vážne zaoberali jej zlepšením, aby oslovila viac detských divákov. Na nápravu dostali určitý čas, ale výsledok sa nedostavil.“ Preto počas letnej prestávky v roku 2005 tvorcom oznámili, že relácia v programovej štruktúre STV končí.” Ach jaj!

Nuz od isteho casu boli zavedene peoplemetre – moj sukromny nazor “NIC HORSIE UZ SPRAVIT NEMOHLI!!!” Neviem ako Vam, ale mna dost stve ta nahanacka televizii po sledovanosti. Odkedy nasadili peoplemetre, televizie zacali uvazovat iracionalne. Nasadia serial a ak po prvej casti nedosiahne podiel aspon 30%, hned ho stiahnu. A co najnovsia nahanacka Markizi a Joj-ky ohladom Panelaku?! Najviac ma nastvali mojim oblubenym kanadskym serialom “Pristav Nadeje”, odvysielali doobeda prvu cast a potom to stiahli, zevraj pre nizku sledovanost – teda tak mi odpisali. Mam pocit, ze nastala nova era televizie – televizia uz nema bavit divakov, ale peoplemetre! A nasa slavna verejnopravna televizia?! Skusili ste sa zamysliet nad programovou strukturou?! Hry, telenovely, serialy – jedine plus, ktore musim dat je relacii “Taki sme boli.” Mam len 24 rokov, ale jednoznacne ma u mna relacia 100 bodov a len kvoli nej by som STV nezrusila. Dalsi dovod je STV2, na ktoru jedinu sa da pozerat. Ocenila by som vsak, ked uz na jednotke nedavaju nic “normalne”, aby aspon na dvojke opakovali detske serialy, rozpravky a relacie – co mimochodom asi aj opakuju!!!:D Nahodou som raz prepla ovladacom a huraa Teta chrum chrum sa zjavila:DD Vivat! Ked uz zaviedli peoplemetre, mohli z nich aspon vyhodit detsku tvorbu! Tam nenazbieraju ziadani podiel!

Niekedy nabuduce vstanem v nedelu rano, uvarim si kakao, natrem si rozok pravym maslom a polejem ho pravym medom (nie cinskym, vietnamsky alebo argentinskym, ale slovenskym), zapnem televizor a mozno sa na mna bude divat prave Kuko:) alebo Ratafak Plachta – snivajte s nami:))

Takze zatial len fotky:

Kuko:
Kuko

Pa a Pi:
Pa a Pi

Ratafak Plachta:
Ratafak Plachta


Responses

  1. ach jaj precitala som si tvoj prispevok a az mi prislo do placu. Nie z toho ze je zly ale z toho ze je to vsetko pravda a z tych krasnych rozpravok ktore sme v minulosti pozerali ako na beziacom pase. sice mam len 16 ale na vsetky tie rozpravky si dobre pamatem len asi okrem Cvicme v rytme….sa mi zda ze si tam zabudla este napisat rozpravku A je to…to u nas vzdy pozerala cela rodina…to boli zlate casy….ked dnes nahodou prepnem na jetix alebo iny kanal ktory vysiela rozpravky len tak vyvalujem oci co tam davaju.Myslim ze by sme sa mali fakt nad tym zamysliet co predkladame detom…len tolko som cela

  2. Ahoj, velmi dobry clanok🙂, ale zas nepodcenujme deti, vedia co je pre nich dobre, nebudu pozerat len tak hocico.moja neter hrozne rada pozera smpsonovcov alebo spong bob.to su super rozpravky a snad ich je aj viac.
    co sa tyka televizii, je to sice nahanacka, ale na druhej strane vela kvalitnych filmov aj na komercnych televiziach a myslim ze trend sa zacina konecne vracat trochu do normalu.nostalgia je sice fain, ale hoci tie rozpravky boli super, uz su zastarale, aj ked urcite boli kvalitne a robili ich ludia, co vedeli dobre co robia – ako napriklad Jariabkova.chcelo by to nieco nove – v tom duchu a suhlasim s tebov, ze toto sa v televiziach podcenuje a zanedbava a je tu velka honba za prachmi, co nedava priestor mnohym veciam.
    no generacia mladych co su teraz je sice trochu divoka, ale mne sa paci ich zdrave sebavedomie – v tomto su urcite na tom lepsie ako sme boli my.mam moznost aj byt s touto generaciou v kontakte a mam z nej dobry pocit, nedaju si skakat po hlave a s mnohymi som sa bavil vazne na urovni ako so seberovnym, hoci mal napr 13 rokov.nasa generacia 23-28 je predsa len ina a myslim ze by sme sa v urcitych veciach mohli priucit od tej terajsej mladezi, ja to tak aj robim a podporujem ich, ked si vedia povedat svoj nazor bez okolkov a strachu.tiez su ochotny pocuvat, ale ked sa im niekto snazi nanutit vychovne metody ake sme zazili my, prirodzene sa brania, lebo vedia, ze to nie je zle.nemaju skusenosti, naopak ich intuicia im napovie ovela viac.ale som sa rozpisal….:)

  3. Deti práve nepodceňujem a myslieť si, že sú to len malé nemysliace bytosti je hlúpe. Skôr som sa chcela zamyslieť nad tým, čo im podsúvame. Možno som konzervatívna, ale nezdá sa mi správne, aby deti, ktoré majú do 12 rokov ráno o siedmej sledovali rozprávky, ktoré sú založené len na zabíjaní, ubližovaní a klamstve. Pozitívne je, že článok som písala skoro pred rokom (mesiac hore dole) a situácia v TV sa trochu zmenila. Akoby si TV za posledné mesiace uvedomili, že existujú aj malí diváci. Čo sa týka sebavedomia mladých. Máš pravdu v tom, že je fajn, keď vedia vyjadriť, žiaľ spôsob prezentácie a ich je často zúfalý…

  4. Filmárik a Filmuška

  5. ahoj prosim nevedela by si mi pomoct? u zdlh ohaldam ejdnu rozpravku ale neviem ju nikde najst, neviem ak osa volala. ale hrali tam ludia prezleceny za takych chlpatych panakov. mylsim ue zena bola trixi a jej muz nwm. cele pozadie bolo cierne. neviete mi pomoct??

    • asi myslis Quix a Quixina, myslim ze tak sa to volalo


Pridaj komentár

Kategórie

