Publikoval: Jana | jún 3, 2011

Nový rozmer telenoviel?

Telenovely – soap opery, kto by ich nepoznal. Niekto na nich “fičí”, niekto ich zatracuje a niektorým sú ľahostajné. Pre mňa vždy znamenali super kulisu k tvorbe domácich úloh do školy. Úlohy z matiky, fyziky, deskriptívnej geometrie, angliny sa vždy budú spájať práve s telenovelami typu Esmeralda a podobne. Napodiv mi to pomáhalo viac sa koncentrovať … O.k, na niektoré telenovely sa nedalo “pozerať” ani ako podmaz k úlohám a radšej som ich vypracovala v tichosti svojej izby… Ale odvtedy uplynulo veľa času a na telenovelu som sa “nedívala” už roky. Do tohto týždňa. Keďže som mala niečo vypracovať na angličtinu, nenapadlo ma nič lepšie ako zapnúť si online TV ako podmaz. A čože som práve nezachytila – telenovelu. Keby som sa moc snažila, nájdem jej názov, ale nie je to podstatné. Podstatnejšie je to, že ma na počudovanie zaujala natoľko, že som na chvíľu odložila anglinu a pozerala diel do konca. To, čo ma zaujalo neboli “úžasné” výkony hercov, ani odlišný scénar od ostatných telenoviel, ale to, že v tejto telenovele sa snažili tvorcovia “vzdelávať” divákov. Mám pocit, že v každej telenovele sa ocitne niekto, kto zrazu oslepne a potom sa zázračne vylieči. Ani tu to nebolo inak. Čo bolo odlišné je to, že tvorcovia sa skrz dej snažili divákom vysvetliť, že stratiť zrak nie je koniec sveta, že slepí ľudia sú úplne rovnakí ako my len používajú omnoho viac zmysly, ktoré my vidiaci nepoužívame a tým sa ochudobňujeme o mnoho krásneho. Počas niekoľkých minút vysvetlili ako svet vnímajú nevidiaci, ako sa učia brailove písmo, ako používajú slepeckých psov a z rýchlika vysvetlili na čo sú takí psy cvičení atď. Do deja vložili pre mnohých určite rušiaci prvok – rozprávky, ktoré rozpráva stará mama svojej vnučke, aby ju naučila ako sa má a nemá správať – no čakali by ste v telenovele poučenie, že miesto čokolády, čipsov, hranolčekov, coca coly by mali deti cez prestávku v škole jesť radšej ovocie a zeleninu, miesto hamburgeru radšej celozrnnú bagetu so zeleninou a podobne? Ja som to teda nečakala. Pre niektorých je to len zbytočné vyrušenie, nevkus – grafika je naozaj otrasná… ale ani zvyšok sa nedá považovať za niečo super umelecké. Podľa mnohých, telenovela má byť niečo nad čím nemusíte premýšľať, nemusíte sa báť, že keď nestihnete tento diel, že o niečo prídete. Či diel 15 alebo 178, stále viete o čo tam ide. Ale podľa mňa prečo nie?! Ak to nie je veľmi násilné, prečo nevyužiť fakt, že sa na telenovely dívajú milióny ľudí a aj deti a trošku im pripomenúť niektoré veci:)


Pridaj komentár

Kategórie

